DatamannNyhedsmailen fra Vitec Datamann A/S
December 2015


I denne nyhedsmail:

  • God Jul og godt nytår
  • ASP/Cloud eller egen Server
  • AutoFlet
  • BI-Løsning
  • Thin Client
  • Acu versioner EOL (End Of Life)
  • Autovision versioner og Patches




Support af AutoVision
Tlf. 39 53 75 30
man - tor 8.00 - 16.00
fredag 8.00 - 15.30
auto@datamann.dk


Support af Autovision AS/400
Tlf. 39 53 75 32
man - tor 8.00 - 16.00
fredag 8.00 - 15.30
autovision@datamann-fr.dk


Teknisk support
Tlf. 39 53 75 35
man - tor 8.00 - 16.00
fredag 8.00 - 15.30
top@datamann.dk


Sælgere
Lars Husted
lhu@datamann.dk
4084 2116

Jesper Torbensen
jet@datamann.dk
2267 2665




God Jul og godt nytår

Tiden går og nu er det snart både jul og nytår. Vi har i den forgangne periode haft rigtigt travlt hos Vitec Datamann, både hvad angår nye produkter til AutoVision men også med hensyn til at blive integreret i Vitec gruppen på en god og hensigtsmæssig måde.

Det første har I forhåbentlig selv en god fornemmelse af bl.a. på baggrund af de nye versioner og releases, som vi løbende frigiver. Det sidstnævnte er i sagens natur lidt sværere at følge med i for jer, men det går da heldigvis også rigtig godt, selv om der måske er mere arbejde i det, end vi lige forestillede os.

Men vi er rigtig glade for det nye samarbejde i Vitec regi og synes, at de har en utrolig sund og fornuftig tilgang til tingene - med store ambitioner for fremtiden. Og så er det vel næppe en ulempe at blive en del af en koncern med mere end 400 IT-ansatte, en omsætning på over 650 Mio. SEK og en børsværdi på mere en 2 mia. SEK. Det giver en vis form for tryghed! I første omgang er det dog business as usual for Vitec Datamann, dvs. at det er de samme produkter og de samme medarbejdere, som du/I vil møde. Og vi vil fortsat være attraktive på både service og pris. På sigt er det dog intentionerne at "gøre noget mere" og med infrastrukturen på plads og mange nye kollegaer at have en dialog med omkring IT og løsninger til dette, så synes vi egentlig, at fremtiden ser lys og lovende ud. Det håber vi også, at I synes. Vi ønsker jer alle en rigtig glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår.

ASP/Cloud eller egen Server

Vi har tidligere skrevet lidt om dette, men synes, at det er en god idé lige at runde det igen. Mange af jer kører i dag egen Server, og det er der intet galt med og mange gode ting ved, men for de af jer, som godt kunne tænke sig ikke at have egen Server, tilbyder vi som bekendt også en såkaldt ASP/Cloud løsning. Dvs. at vi hoster AutoVision på en serverfarm hos os og "leverer" det via Internettet, hvorfor I ikke har behov for en egen server til dette. ASP/Cloud løsningen er så avanceret, at den godt kan "arbejde sammen" med programmer, som kører lokalt hos jer. Hvis I f.eks. har nyere Office programmer, så kan I beholde disse og køre dem lokalt med fuld integration til AutoVision. Hvis I alligevel skal have skiftet alle Office programmer, kan disse også fås som ASP/Cloud. Så kører det hele som ASP/Cloud til en fast månedlig betaling. Der er ingen af de to løsningsmodeller, ASP/Cloud eller egen Server, som er ubetinget den rigtige og mest korrekte. Der er fordele og ulemper ved dem begge og det er meget afhængigt af jeres ønsker og behov. Hvis du vil vide mere om dine muligheder ved ASP/Cloud, så kontakt vores salgschef Lars Husted.

AutoFlet

I den forgangne tid har vi hos Vitec Datamann bl.a. arbejdet med et helt nyt og forbedret koncept for Labels/brevfletning. Vi har således udviklet et helt nyt program til dette, kaldet AutoFlet, baseret på grund-idéerne fra det nuværende program, men udvidet med mange nye faciliteter som eksempelvis:

  • Automatisk Word/Email håndtering, når Word brevet er skrevet
  • Mulighed for skabeloner
  • Oversigt over hvilke breve man har sendt hvornår
  • Mulighed for at se, hvem man har sendt breve til
  • Automatisk eller semiautomatisk afvikling af programmet (Scheduler)

Hvis man har skrevet et hoveddokument, behøver man ikke længere at gå ind i Word for at flette. Flette kommandoen sker automatisk, når man vælger Send i det nye program.

Mulighed for skabeloner er tilført, fordi nogle af kriterierne er avancerede og svære at huske. Derfor vil en skabelon, når den først er dannet, kunne afvikles automatisk på samme måde uge efter uge.

I AutoFlet findes der en oversigt over, hvornår man har afviklet programmet. Denne oversigt indeholder hvilke skabeloner der er afviklet og hvor mange hhv. breve og e-mails, der er sendt. Man kan også klikke på oversigten for at se, hvilke biler/kunder der er med i hver enkelt afvikling.

Ved Scheduleret opsætning vælger man, hvilke skabeloner der skal afvikles og de lægges ind i Scheduleren. Her kan man så vælge, om det skal være automatisk eller semiautomatisk løsning:

  • Automatisk laver udtræk og sender selv med det samme som følger:
    • For Debitorer uden mailadresse på, printes der et brev, som ligger i printeren om morgen
    • For Debitorer med mailadresse, sendes der en mail automatisk
  • Semiautomatisk stopper midlertidigt, når udtrækket er lavet og sender først når brugeren siger GO. Man kan således eksempelvis nå at fjerne enkelte Debitorer/Biler fra det genererede inden afsendelse.

Prisen for AutoFlet er kr. 1.850 og der skal forventningsvis bruges 2 – 3 timers konsulentassistance til implementering og opsætning af de første rapporter. Det månedlige basis-servicegebyr er 3 point svarende til 256,50 kr/mdr. Det skal for god ordens skyld nævnes, at både opstartstiden samt det løbende servicegebyr kan variere noget, afhængig af hvor mange rapporter m.v.der ønskes. Dette vil i givet fald blive aftalt fra gang til gang. Det er naturligvis muligt for forhandlerne selv at sætte skabeloner og rapporter op, men hvis man skulle være i tvivl eller ønsker noget meget kompliceret, vil vi altid anbefale, at man sætter lidt tid af sammen med en supporter, således at man får præcis den løsning man ønsker og har brug for.

Ring til support hvis du har nogle spørgsmål eller gerne vil have AutoFlet.

BI-Løsning

Vi har modtaget flere ønsker på en god standard BI-løsning. BI står for Business Intelligence og populært betyder det et samlet overblik over virksomhedens mange data, præsenteret på en fornuftig og overskuelig måde. En række af vore kunder har selv lavet skræddersyede løsninger til dette ved brug af rapportgenerator, Excel og måske ODBC-udtræk. Men det er ikke alle, som er lige "fikse på fingrene" til at kunne dette. Det er nok derfor, at vi har fået denne forespørgsel. Den nye løsning er endnu ikke færdig, men vi kan godt løfte sløret for, at vi lægger hovedvægten på følgende forhold:

  • Finansielle tal (denne måned, dette år, sidste år)
    • Arbejdsløn
    • Reservedelesalg
    • Garanti
  • Værkstedsbelægning
    • Mekaniker statistik fordelt på indtjening
    • Ekstra salg på lager (kræver at ekstra salg påføres)
    • M.m.
  • Vognsalg
    • Indtjening fordelt på Mærke, Model, Alder
    • Ekstra udgifter fordelt på Mærke, Model og Alder
  • Vognlager
    • Liggetid
    • Alder fordelt på Mærke, Model og Alder på bilen

Vi regner med at have denne løsning klar til pilotafvikling i første kvartal 2016 og til installation primo 2. kvartal.

Thin Client

Thin Client eller på dansk Tynd Klient, har vi allerede talt om ved sidste inspirationsdag. Generelt er der to måder at afvikle Autovision på, enten som en Client/Server løsning (Normal Klient) eller som en Tynd klient.

  • Normal Klient:
    I den Normale Klient starter man Autovision op på sin PC, og hver gang man skal bruge data, så hentes de via netværket fra serveren og præsenteres i Autovision programmet, som kører på PC'en. Ved f.eks. en søgning så hentes hver post ud på PC'en og først derude undersøges data og præsenteres eller forkastes.
  • Tynd Klient
    Når man starter programmet på PC'en så starter man i virkeligheden kun et skærmbillede, selve programmet starter på serveren. Data skal således ikke transporteres ud til PC'en via Netværket. Det hele foregår "inde i maven" på Serveren. Ved f.eks.en søgning så undersøges en rekord på serveren og vælges eller forkastes og kun de valgte rekords præsenteres på brugerens skærm

Alt i alt betyder det, at man kan opnå især søgehastigheder, der er op imod 10 gange hurtigere ved brug af en tynd klient sammenlignet med en Normal Klient. Dette er selvfølgelig individuelt for den enkelte forretning og ikke mindst afhængig af, hvor ny en Server man har, for nu foregår al dataafvikling på Serveren. Til gengæld kan PC'erne nok leve lidt længere, da de ikke længere belastes af at skulle køre AutoVision. Husk dog, at det under alle omstændigheder er en god idé at udskifte dine PC'er, hvis du kører Windows XP, som ikke længere supporteres af Microsoft. Kontakt vores support for yderligere information. Det skal afslutningsvis bemærkes, at det er muligt at køre blandet, således at nogen kører Tynd Klient og andre kører Normal Klient.

Ring til support, hvis du gerne vil vide mere om Tynd Klient og hvad du selv kan opnå af fordele ved dette.

Acu versioner EOL (End Of Life)

Vi har tidligere forklaret omkring Acu versioner. Acu benyttes til at afvikle Autovision programmer. Acu er et produkt som vi indkøber hos en leverandør (Micro Focus). For at tilbyde ny udvikling til en rimelig pris så vedligeholder Micro Focus kun to løbende versioner. Man kan se oversigten over de forskellige Acu versioner herunder.

VersionEOL (End of Life)
V 5.x31. oktober 2006
V 6.x31. august 2008
V 7.x31. december 2010
V 8.x
V 9.x
V 10.0Frigivet ultimo 2015

Generelt siger vi, at man ikke er nødsaget til at opgradere helt i samme takt, som Micro Focus udgiver nye versioner. Men omvendt set, så er der nu noget rigtigt i at køre på en nyere version, som bliver vedligeholdt, for det gør den ikke ved EOL, ligesom at der ikke er support for en EOL version f.eks. ved fejl og lign. Og det er der ikke noget mystisk i. Sådan er det med stort set alle standardprodukter f.eks. Windows XP, som Microsoft også har erklæret for EOL og derfor ikke længere supporterer (så udskift dine Windows XP maskiner, de er nok også meget gamle). Der kan dog også komme forhold, hvor vi udvikler nye programfunktioner, som ikke kan afvikles på ældre Acu versioner. Dette så man bl.a. for et par år siden, hvor vi begyndte at bruge XML i f.m. fabriksintegrationer, som kun kunne afvikles med version 7 eller nyere. Vi har også funktioner i ordreregistreringen, som kræver en version 7 eller højere. Langt de fleste af vores forhandlere kører lige nu en version 8, som nok først står til ophør, når version 10 har været "på gaden" i en periode. Til gengæld er vi blevet præsenteret for nogle nye ting i version 10.1 (frigives over sommeren i 2016), som vi nok rigtig gerne vil benytte os af, hvis vi vil være "fremme i skoene" og det vil i sagens natur kræve en Acu opdatering. Bemærk at opdateringer inden for samme version er gratis ud over eventuel medgået tid. Hvis der skal opgraderes til en nyere version, sker dette til en reduceret pris i forhold til nypris, så det er normalt ikke den helt store formue vi taler om ved en opdatering. Vi skal nok orientere videre, når vi ved noget mere om de nye versioner og lyt lidt til vore folk, hvis de gerne vil have, at I opdaterer. Det er til jeres eget bedste. Hvis man skulle være usikker på, hvilken version man kører, kan det ses øverst i menuen.

Autovision versioner og Patches

I Autovision har vi to begreber

  • Version
    • I en versions ændring er der tale om en tabel ændring, hvilket typisk kræver en indsats af en Autovision supporter.
  • Patch
    • I en patch opdatering sker der ikke tabel ændringer, men udelukkende opdatering af programmer.
      Patch opdatering har vi udviklet en automatisering til, hvilket betyder, at vi kan gennemføre den om natten, hvor der ikke arbejdes på systemet.

Lige nu kører næsten alle vores forhandlere på version 6.5 patch 209. Og vi er gået i gang med at klargøre patch 210, som skal frigives februar 2016. Som I forhåbentligt har opdaget, så lægger vi et link til en PDF fil i Menuen. I denne PDF fil beskriver vi de væsentlige ændringer, som er foretaget i den sidste opdatering. Linket forsvinder selv efter 20 dage.

Arbejdsgangen i en opdatering er, at supporterne i fællesskab med ønsker fra brugerne samler en specifikation over de rettelser og forbedringer der skal laves. Herefter udvikles programmerne, hvorefter de kører i intern test. Efter den interne test lægges programmerne ud til udvalgte kunder. Når de er godkendt her, samles de herefter til en opdatering, hvorefter denne opdatering tildeles et nummer og distribueres til alle.

Med venlig hilsen
Vitec Datamann A/S
AutoVision Gruppen



Sjælland og Hovedstadsregionen: Vitec Datamann A/S  -  Rosenkæret 22a, 2860 Søborg
Jylland og Fyn: Vitec Datamann A/S  -  Snaremosevej 21, 7000 Fredericia

Afmeld nyhedsmail